Sider

13.5.15

Vi er alle smukke (Dove selvværdskampagne #jegersmuk)

English:
I'm sorry guys! This post will only be written in Danish. 

På det sidste jeg er flere gange blevet rørt næsten til tårer af Dove's nye selvværdskampagne "Choose Beautiful" eller på dansk "Jeg er smuk". Hvis du skulle vælge mellem to indgange - den ene til smukke mennesker, den anden til almindelige - hvilken dør, ville du så vælge at gå igennem? Undersøgelser viser desværre at kun 3 ud af 10 danske kvinder føler sig smukke og dén tanke gør næsten fysisk ondt på mig, for hvis der er noget vi fortjener, så er det at føle os smukke. 

 Jeg er blevet rørt af kampagnevideoer, men også i den grad af mine medbloggere, som for eksempel Lise Emilia og Ditte. Og jeg har ikke været et sekund i tvivl om, at jeg også skulle på banen og støtte op om Dove's selværdskampagne. Skuden skal vendes, kvinder! Vi skal føle os smukke, for vi ér smukke. Mange af os skal "bare" lige lære at sige det til os selv, når vi hilser på os selv i spejlet. 


Jeg har ikke altid følt mig smuk. Faktisk har jeg brugt utroligt mange dage i mit liv på at føle mig som alt andet end dét. Så langt tilbage som jeg kan huske har jeg bøvlet med min vægt og det har langt hen ad vejen sat en stopper for min kærlighed til mig selv. Men der er sket en masse de seneste år - for det første er jeg blevet ældre og selvom det sikkert også betyder en masse, så tror jeg ikke at alderen i sig selv betyder noget for kærligheden til sig selv. Jeg kender (desværre) for mange, som er ældre end mig, der ikke er tilpas med sig selv. Og jeg vil faktisk heller ikke finde mig i, at kærlighed til sig selv først skal komme, når man bliver ældre - ALLE fortjener at elske sig selv og den kærlighed skal komme tidligt i livet. Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne tage mit teenage-jeg i hånden og fortælle hende, hvad jeg ved nu. 

Så hvad skete der? Det lyder sikkert banalt, men jeg begyndt at fokusere på noget andet. I stedet for at sige: "Øv, hvor er du fed og grim og dit hår sidder dårligt i dag!", når jeg så mig i spejlet, så begyndte jeg at sige: "Godmorgen, smukke! Sikke nogle flotte blå øjne og smid lige dit smil på, ikke?" Jeg begyndte at gøre mig umage og klæde mig i det tøj, som fik mig til at føle mig flot og jeg begyndte at lægge mærke til nogle ting. Jeg talte med piger, som var så slanke og flotte, som afslørede at de hadede dét og dét og dét ved deres krop. Og jeg måbede og forstod slet ikke, hvordan de kunne finde en plet på deres krop at hade - de var jo så smukke og hvad tænkte de så ikke om mig? Og så en dag lagde jeg mærke til, at de selvsamme piger faktisk ofte kom med komplimenter til mig. Og jeg fattede ærligt talt ikke en meter - var jeg ikke lige præcist det modsatte af det ideal de sukkede sådan efter? 

Og så gik det op for mig, at selvhad rammer alle - ikke kun os, der er tykke. Og jeg besluttede mig for, at det var spild af tid og godt liv at hade mig selv. Det gik også op for mig, at jeg så flere og flere kvinder i blog-verdenen, som mindede mig om mig og min krop. For hvert indlæg jeg læste, tænkte jeg, at de kvinder var SÅ smukke. Smukke og modige, fordi de elskede sig selv. Det fik mig til at tænke to ting: 1) Hvorfor er man modig fordi man tør stå ved og elske sig selv? 2) Hvis jeg synes de er smukke og jeg samtidig synes, at de minder om mig, så.... 

Så er jeg også smuk! 



Og ved du hvad? 

Det er DU også! Ja, dig! 

Nogle dage er det nemmere sagt end gjort, men hver dag vælger jeg at være smuk. Okay, nogle dage har jeg morgenhår hele dagen og klatter af mascara fra igår under øjnene, Men det er okay, for ved I hvad en anden vigtig pointe er? Der er så meget andet, der gør mig smuk (uden at være for strid ved janteloven er jeg for eksempel fyldt med kærlighed og empati, dygtig til at lytte og rumme andre mennesker, jeg er arbejdssom og intelligent). Og det ér faktisk et valg, for jeg er overbevist om, at den måde jeg taler til mig selv på betyder alverden for, hvordan jeg ser ud. Det er en kliché, men skønhed kommer indefra og jeg bliver smukkere af at elske mig selv og fortælle mig selv, at jeg smuk. For så er det dét jeg sender ud i verden. 

Og skal vi så ikke begynde at sende det ud i verden allesammen? Du er smuk, jeg er smuk - vi er smukke! Og der er ingenting i vejen med at fortælle det til os selv og hinanden. Det skal vi faktisk. Vi skal elske os selv. Det fortjener vi. Kun sådan kan vi være med til at stoppe den negative tendens med dårligt selvværd. Det er os, de voksne, der skal vise vejen, ranke ryggen. Tale pænt til os selv og hinanden og fortælle vores børn, at de er smukke, at deres mødre er smukke, at mennesker smukke - og at skønhed er så meget mere end hvad øjet ser! Jeg ønsker inderligt, at min datter får lov til at vokse op i en verden, hvor selvhad mindskes og kærligheden til os selv blomstrer. I en verden, hvor kvinder ikke behøver at være deres egen værste fjende og stræbe efter et uopnåeligt skønhedsideal, men i stedet kan tage sig selv i hånden og være et smukt menneske med smukke værdier og et glimt i øjet.

Vi kan allesammen hjælpe med at vende tendensen og ved at bakke op om Doves kampagne er I med til at samle penge ind til Global Dignity's velgørenhedsarbejde for unge pigers selvværd. Det er så nemt at hjælpe - brug hashtagget #jegersmuk på dine billeder på Instagram eller på andre opslag i de sociale medier, så doneres der 10 kr. til arbejdet med unge pigers selvværd. 

Nå ja, lad os vende tilbage til dørene for en stund. Hvilken dør ville du vælge at gå igennem? 

Jeg vil vælge den til smukke mennesker, for det gør en verden til forskel, at vi husker at fortælle os selv, at vi er smukke.Vil du ikke love mig, at du også vælger den?


1 kommentar:

  1. Du er sej! Og bestemt også smuk :-)
    Tak for et flot og inspirerende indlæg.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...